Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK toteutti yhteistyössä opiskelijakuntien kanssa kyselyn, jonka tehtävänä oli selvittää opiskelijoiden jaksamista ja hyvinvointia sekä opetuksen laatua etäopiskelun aikana. Myös Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HAMKO osallistui kyselyn toteuttamiseen ja keräsi siihen vastauksia HAMKin opiskelijoilta.
Kyselyn mukaan jopa 47% AMK-opiskelijoista on kokenut jaksamisensa poikkeusolojen aikana huonommaksi, tai erittäin paljon huonommaksi. Motivaation lasku on myös huomattava ja se korostui erityisesti opintojen alkuvaiheessa olevilla opiskelijoilla. Jaksaminen puolestaan on heikentynyt etenkin niillä opiskelijoilla, jotka ovat kokeneet sosiaalisten suhteiden vähentyneen huomattavasti poikkeustilanteen aikana.
Stressin lisääntyminen oli vahvasti sidoksissa poikkeustilaa edeltäneeseen opiskelumuotoon. Lähinnä lähiopetukseen osallistuneista 62 % koki stressin lisääntyneen, sekä lähi- että verkko-opetukseen osallistuneista 42 % ja pääasiassa verkko-opetukseen osallistuneista 28 %. Myös HAMKissa on paljon monimuoto-opiskelijoita, joille poikkeusolot eivät tuoneet suuria muutoksia opiskelutapoihin – opintoja suoritettiin lähinnä etänä jo aiemmin.
“Saamamme vastaukset seuraavat aika tarkasti valtakunnallista linjaa, eli kevään poikkeusolot ja -järjestelyt opetuksessa ovat näkyneet opiskelijoiden jaksamisessa ja motivaatiossa. Vaihtelua vastauksissa oli meilläkin mm. sen mukaan, kuinka paljon verkko-opintoja opiskelija oli tottunut tekemään jo ennen poikkeusoloja. Harmillisesti meillä kyselyn vastaajamäärä jäi aika alhaiseksi”, kommentoi HAMKOn asiantuntija Ville Lempola.
Tilanteen tasaantuessa opiskelijoiden motivaatioon ja jaksamiseen on syytä panostaa huomattavasti välttääksemme pidempiaikaisia vaikutuksia hyvinvointiin. Korkeakoulujen ja opiskelijaterveydenhuollon on syytä kiinnittää huomiota palveluiden laajuuteen ja saatavuuteen syksyllä opiskelijoiden mitä todennäköisimmin palatessa kampuksille.
Päättäjien on varmistettava että korkeakoululla on riittävät resurssit tarjota tukipalveluita. On mahdollista, että kevään aikana on kertynyt patoutunutta palvelutarvetta, joka näkyy opiskeluhyvinvoinnin palvelujen kysynnässä syksyllä.
“HAMKissa opiskeluhyvinvoinnin palveluja on ollut saatavilla etänä hyvin tämän kevään aikana. Esimerkiksi HAMKin nettisivuilla palveleva chat on ollut hyvä lisä palvelutarjontaan. Toivomme, että palvelujen saatavuus jatkuu yhtä laadukkaana myös syksyllä, kun todennäköisesti pääsemme palaamaan kampuksille ja lähiopetukseen. Lisäksi viestintä on ollut HAMKin suunnalta kevään aikana hyvää ja kattavaa”, toteaa HAMKOn hallituksen puheenjohtaja Sakari Vitikka.
SAMOKin tekemästä koonnista voi tutustua tarkemmin kyselyn tuloksiin.
Lisätietoja:
Sakari Vitikka
Hallituksen puheenjohtaja
sakari.vitikka@hamko.fi / +358 44 722 1001
Ville Lempola
Asiantuntija, koulutuksen laatu ja työura
ville.lempola@hamko.fi / +358 44 722 1007